Spring naar hoofd-inhoud

Assessing the interaction between nature and tourism through social media

Natural capital on Terschelling - Quickscan

Cover Quickscan Assessing the interaction between nature and tourism through social media - Natural capital on Terschelling

Deze quickscan beschrijft de resultaten van een in de tweede helft van 2020 op Terschelling uitgevoerde pilot, waarin het gebruik van de sociale mediaplatforms Flickr en Twitter is onderzocht om de voorkeuren van bezoekers en omwonenden met betrekking tot landschapswaardering en recreatief gebruik van natuurlijke landschappen op het eiland te onderzoeken. Op basis van de Flickr-gegevens bleek dat bezoekers uit de vier grootste gemeenten in Nederland relatief minder natuurfoto’s plaatsten dan bezoekers uit de andere delen van Nederland. Het meest aantrekkelijk om te fotograferen was typische Waddennatuur zoals duinen, graslanden en wadden. Twitter liet zien dat in de zomer toeristen meer betrokken waren bij natuuractiviteiten dan tijdens de andere periodes.

Auteurs: Gerben IJntema, Stijn Schep, Koen Tieskens

Quickscan 2022-02

Download

Assessing the interaction between nature and tourism through social media - Natural capital on Terschelling - Quickscan (pdf 2,8 Mb)