Spring naar hoofd-inhoud

Voorwoord

In 2023 is de Waddenacademie formeel begonnen met haar nieuwe rol als de door de overheid aangewezen onafhankelijke Kennisregisseur van het Waddengebied. Hiermee zijn we een nieuwe fase ingegaan, met regie op de vraagarticulatie, begeleiding van kennisontwikkeling, kennisdeling en kennisevaluatie in het Waddengebied.

Afgelopen jaar hebben we in deze rol bijgedragen aan een aantal prangende vraagstukken. Zo is er op verzoek van het ministerie van LNV een bureaustudie naar de ecologische effecten van garnalenvisserij uitgevoerd, en op verzoek van Rijkswaterstaat een overzicht van de internationale en Europese richtlijnen voor natuurbescherming van de Waddenzee gemaakt. Tijdens de symposia in 2023 zijn een aantal toekomstscenario’s voor de waterhuishouding en voor de inrichting van het landschap geschetst.

Eind 2022 namen we afscheid van Gert Nieuwboer (lid van de Raad van Toezicht) en Meindert Schroor (bestuurslid). We zijn hen zeer erkentelijk voor hun bijdragen aan de omvorming van de Waddenacademie. In 2023 zijn de Raad van Toezicht en het bestuur versterkt met respectievelijk Hendrikus Venema en Heleen van Londen.

We willen graag iedereen bedanken die afgelopen jaar samen met ons heeft gewerkt aan het verbinden van kennis, beleid en beheer. Deze interacties zijn voor ons essentieel om als kennisregisseur bij te kunnen dragen aan de toekomstbestendige transities.

We hopen dan ook dat we in 2024 deze samenwerking verder kunnen uitbouwen ten behoeve van een duurzame toekomst van de Waddenzee en het Waddengebied.

Ed Nijpels, voorzitter Raad van Toezicht

Katja Philippart, directeur